איך לעבוד (ולא לעבוד) עם מעצב

 איך לעבוד (ולא לעבוד) עם מעצב

שוו בדמיונכם שאתם כריסטופר קולומבוס. אתם הגעתם לעולם החדש וכל כך התאכזבתם מכך שלא מצאתם אף זכר למשי והתבלינים האוריינטלים שבאתם למצוא, שאתם מתכוונים להפנות את הגב לכל, לחזור הביתה ולפספס את נפלאות העולם החדש.

זה בדיוק מה שקורה כשיש לכם דעות קדומות בנוגע לעיצוב. אתם יכולים להגיע בסופו של דבר לתוצאה טובה יותר, אך לא לראות או להעריך אותה בגלל שאתם מתרכזים רק בעובדה שזה לא מה שדמיינתם לעצמכם.

זכרו, אתם מהווים חלק עיקרי מתהליך העיצוב. אם אינכם לקוחות טובים, אתם לא יכולים לצפות לתוצאות טובות.

דעה קדומה היא רק אחת מהטעויות שאנשים עושים בעת עבודה עם מעצב. עבודתו של מעצב טוב תגרום לכל דבר:

  • לעבוד יותר טוב
  • להמכר יותר טוב
  • להאיר נושאים ישנים באור חדש
  • להראות יותר טוב

הבעיה היא, שהרבה אנשים שוכרים מעצבים כיוון שהם רוצים שהאתר שלהם "ייראה טוב". אך האמת היא שסיבה זו רק מגרדת את פני השטח של מה שמעצב יכול וצריך לעשות. כך שאם הלקוחות לא יודעים מה אפשרי, הם גם לא ישיגו את התמורה הטובה ביותר לכסף שלהם.

בדיוק כפי שכותבים הם לא סתם אנשים שיכולים להקליד, מעצבים הם לא רק אנשים שמסוגלים להשתמש בתוכנות עיצוב גרפי. עיצוב טוב הוא לא רק על פני השטח.

עיצוב הוא תקשורת

כדי לעורר השראה במעצב תארו לו את המסר והתחושה שאתם רוצים להעביר, ותנו לו את החופש להעביר אותו בדרך חדש ורעננה.

אז איך תגרמו למעצב להגיע לתוצאות הטובות ביותר? הנה כמה הצעות:

1)      בחרו את המעצב שלכם בקפדנות. הסתכלו על העבודות האחרונות שלו. למעצבים הכי טובים אין סגנון קבוע. האתרים שלהם שונים כמו הלקוחות שלהם. העובדה שהם זכו בפרס לאו דוקא מעידה על עיצוב שהתאים ללקוח. אם אתם לא בטוחים מה דעתכם בנוגע לעיצוב, גשו לאתרים שהמעצב יצר ושאלו את הלקוחות.

2)      השאירו את הדעות הקדומות בדלת. אל תבקשו אתר כמו של מישהו אחר רק בצבע שונה. היו פתוחים לרעיונות חדשים ובלתי צפויים. אל תפחדו לבקש משהו שונה. הניחו לרעיונות חדשים לחלחל.

3)      אמרו למעצב מה אתם רוצים שהאתר יגיד ולא איך אתם רוצים שהוא יראה. אל תדרשו צבע, צורה או סגנון – אלא משמעות או תחושה.

4)      היו ברורים בנוגע לאפשרויות ספציפיות הדרושות לכם. אתם רוצים לעזור למעצב ליצור עיצוב המתאים לצרכים שלכם. אם תנסו להוסיף אפשרויות על הדרך, העיצוב לא ייראה טוב.

5)      בצעו מחקר מקדים והיו ספציפיים לגבי הצרכים שלכם. "אני צריך לשכנע מתכנני פגישות שכדאי להם להעסיק אותי כמתכנן בידור לאירועים שלהם". משפט זה במתאר במדוייק ובבירור את המוצר וקהל היעד. ככל שתדייקו ותפרטו יותר מההתחלה, כך יוכל המעצב לחייט את האתר למידותיכם. אם תוסיפו דרישות אחר כך, כנראה שהמעצב יצטרך להוסיף אותם בלחץ לאתר, וזה לא יניב את התוצאות הטובות ביותר.

6)      היו בטוחים שהמסר והתוכן שלכם ברורים. ככל שיהיו לכם יותר תכנים מוכנים, כך המעצב יוכל לבנות היטב את האתר שלכם סביבם. מעצב טוב יכול להציע הצעות, שילטשו את התכנים שלכם ויעבירו את המסר במהירות או בבהירות רבה יותר, אך ככל שיש לכם יותר תוכן מוכן, כך יהיה למעצב עם מה לעבוד.

7)      עצבו את האתר עבור הלקוחות, לא עבור עצמכם, החברים שלכם או הקולגות. היו ספציפיים, כך שהמעצב ידע מי הלקוחות שלכם ומה הם רוצים. חשוב יותר שהם יאהבו את האתר מאשר שאתם תאהבו אותו. זכרו, מה שחשוב הוא "שהלקוח ירגיש שהוא מרוויח".

אם העיצוב מוצא חן בעיני הלקוחות, הם יספק גם אתכם. אם אתם מתעקשים על עיצוב שימצא חן רק בעיניכם, ייתכן שהלקוחות לא ירגישו שהם רוצים לקנות את המוצר או השירות, כך שבסופו של דבר תצאו מופסדים.

8)      נמקו היטב את ההעדפות שלכם. תוכלו להציג למעצב אתרים שמדברים אליכם, אבל חפרו עמוק יותר ונסו להבין למה הם מדברים אליכם. חשבו במונחים של תחושות.

עיצוב גורם לכם לתחושות, לכן אמרו למעצב כיצד הוא גורם לכם להרגיש. במקום להגיד "אני אוהב צהוב", הגיעו לשורש העניין ואמרו "אני רוצה אתר שישדר חמימות", או "אני רוצה משהו קצבי וידידותי". ההתמקדות ברשמים המחשבתיים או הרגשיים שלכם נותנת למעצב יותר חומר לעבוד איתו. מדוע? כיוון שייתכן מאוד שהלקוחות שלכם לא "יאהבו" את אותם הדברים שאתם אוהבים, אבל מעצב טוב יכול להעביר את הרושם שאתם רוצים שהם יקבלו.

9)      אל תעצבו בוועדה. עוד לא נולד העיצוב הטוב שנוצר על ידי קונצנזוס. ככל שיותר אנשים מעורבים בתהליך, כך התוצאה הסופית תהיה מדוללת יותר. פעמים רבות, החברים והשותפים לעבודה יתנו לכם עצות מנוגדות והן מגיעות, לעתים קרובות, ממקום של מניעים נסתרים (הם מקנאים או מאויימים מכך שתעשו משהו טוב, או שהם סתם בורים). הראו את העיצוב רק למספר מצומצם של אנשים שאתם סומכים עליהם וקבלו את ההערות שלהם, אך רק אדם אחד יכול להחליט. אל תהיו הססניים ואל תשנו את דעתכם בשלב מאוחר של התהליך.

10)  אך תגידו למעצב שלכם איך לעצב. זהו לא תחום המומחיות שלכם. תנו למעצב את הדרישות וההעדפות שלכם, אבל גם את החופש ליצור משהו שיענה עליהן באופן היעיל ביותר. אם תהיו "מיקרו-מנהלים", המעצב לא ירגיש מעודד לעשות משהו חוץ מלהפקיד את ההמחאה שלכם.

11)  אתם לא יכולים לרצות את כולם כל הזמן. ביל קוסבי אמר, "הדרך הבטוחה היחידה לכשלון היא לנסות לרצות את כולם". אם כולם חושבים שהאתר שלכם "בסדר", סימן שהוא כנראה משעמם מכדי שאנשים יגיבו אליו. אם תעצבו אתר ללא אישיות אף אחד לא ישנא אותו. או יאהב אותו.

12)  תבטחו במעצב שלכם. (אתם משלמים תמורת המומחיות שלו).

כשהמעצב מתחיל להראות לכם "Comps" (גירסאות עיצוב), תנו להם הערות מפורטות.

אל תגידו רק, "אני לא אוהב חום". לאמירה כזו אין שום ערך. אם תגידו במקום "אני מודאג מכך שהצבעים נראים חולניים ואנחנו צריכים להעביר תחושה של גדילה", אז אתם נותנים למעצב מידע בעל ערך, כיוון שאתם מדברים על התוכן במקום להגיד לו כיצד לעצב.

המעצב שלכם יידע יותר מכם אודות עיצוב והשלכותיו, הן מבחינה רגשית והן תרבותית. אז אם אתם מבקשים צבע והמעצב מסביר מדוע לא מדובר ברעיון טוב, האמינו לו. אל תבקשו צבע, צורה או סגנון – בקשו ממנו משמעות או תחושה.

נכון שמעצב יכולים לטעות ולפנות בכיוון הלא נכון. ונכון שאתם צריכים לתת לו הכוונה. אך עליכם להגיד לו למה אתם זקוקים, לא כיצד להגיע ליעד.

הסיבה שכל כך הרבה תגליות גדולות קרו בטעות, היא שכאשר אתם מגדירים לעצמכם יעד בראש ומגיעים בסוף למקום אחר, אתם מרגישים כאילו פספסתם את המטרה והלכתם לאיבוד.

המציאות שונה – ייתכן שהגעתם למקום אחר – אך טוב יותר. אבל אם אתם מתסכלים על המצב רק במונחים של "זה המקום שאליו רציתי להגיע ואני לא שם", אתם תתאכזבו, אפילו כשעומד מולכם משהו טוב יותר.

אז כשאתם עובדים עם מעצב, אתם צריכים לקחת צעד לאחור ולשאול את עצמכם אם אתם לא מתנהגים כמו קולומבוס, שעומד לפספס את פלאי העולם החדש.

המעצבים אינם רק אנשים היכולים להשתמש בתוכנות גרפיות, ואם תנהגו בהם ככאלה הם יהפכו במהרה לאנשים שרק רוצים להפקיד את ההמחאה שלכם.

 

 
יצירתי בסטודיו לעיצוב של לילך רובין